Hur pallar du morgonträna?

Två dagar i veckan går jag upp mellan 05-05.30, tar på mig träningskläderna, slänger håret i en knut och packar ner frullen tillsammans med kläder, handduk och smink i träningsväskan. Sen pallrar jag mig bort till gymmet som ligger ungefär en kvarts promenad hemifrån. Jag springer på löpbandet eller crosstrainern i en kvart ungefär, sen kör jag arm/ben/bål-pass i 30-45 minuter. Ibland avslutar jag med lite yoga innan en kopp kaffe, dusch och på med kläderna, gå till jobbet, äta frullen och starta datorn. Då är klockan mellan 07.30-08.15.  (null)
Det var otänkbart att mina mornar skulle se ut såhär för ett år sedan, för ett halvår sedan. Men så blev det. Det finns en enkel anledning; det är det enklaste sättet att få tid för träning, och jag gör det så lätt som möjligt genom att; 

  • Preppa väskan kvällen innan. Skor, vattenflaska, schampo och balsam finns alltid i väskan. Smink och kläder åker ner i väskan kvällen innan. 
  • Ibland preppar jag frulle också; fil med havregryn och hallon/blåbär i en matlåda, overnightoats om man ska vara lite fancy. Har jag inte preppat frulle kvällen innan gör jag den på morgonen. 
  • Jag har träningskläderna i badrummet så det bara är att ta på dem. Sen går jag utan någon som helst mer förberedelse.
  • Om det känns segt en dag tänker jag på kaffet efter träningspasset, det och att jag slipper träna till kvällen. 
  • På vägen till gymmet lyssnar jag på musik eller podd. Vägen dit är annars en typisk sak jag kan tänka på och inte gå och träna, för att det är tråkigt att gå dit.  Vill jag inte gå kör jag, eller springer. Oddsen för att jag ska gå och träna är större om jag är tolerant mot mig själv med allt runtomkring. 
(null)

  • På gymmet känns det alltid segt först. Jag vill helst göra hälften av det jag ska. Så jag tar det lite i taget "en minut till kan jag springa.... och en till.... tänkt vad skönt om jag springer i tio.... då är det bara fem till så har jag sprungit tillräckligt", samma med gymövningar "okej, det räcker att jag gör åtta av varje.... okej, tio pallar jag" 
  • Om jag är trött i kroppen kör jag ett lättare pass, lättare vikter och kortare tid. Det är inte hela världen. Det viktiga är att träningen ska vara så smidig som möjligt och övervägande positiv. Då gäller det att ha överseende med sig själv. 
  • Om jag vill tänka på annat lyssnar jag på en podd som kräver min uppmärksamhet lite extra. Framgångspodden har uppfyllt syftet väl får jag nog säga. 
  • Jag ser till att ha en längre stund till dusch och sminkning i omklädningsrummet (som typ alltid är tomt). Det får ta tid, jag smörjer in mig med en lotion som luktar gott och jag dricker kaffe från automaten utanför. Det blir liksom min egen lilla stund. 
  • Nu brukar jag bli hungrig och då blir det inte svårt att skynda till jobbet. Om jag kommer innan 08 får jag dessutom en stund för mig själv att "starta" jobbdagen på. Då brukar jag äta min medhavda frulle, titta igenom mailen och dricka en kopp kaffe till. 

Med andra ord: 
- Förbered så mycket som möjligt kvällen innan 
- Distrahera dig med exempelvis en podd
- Ha som mål att ta dig till gymmet överhuvudtaget, låt sen träningen bli en bonus
- Se till att ha tillräckligt tid för att slippa stressa
- Gör något mysigt av tiden
-Ha överseende med dig själv
- Träna bara sånt du gillar
-Peppa dig själv, var nöjd och stolt över träningen.
-Gör det så lätt som möjligt. Pallar du inte gå - ta bilen. Pallar du inte fixa dig innan så gör inte det, vill du ha frulle innan, ät det, vill du inte köra gym, gör övningar hemma osv osv. 
-Hitta det som riskerar att bli ett hinder för att du ska ta dig till gymmet och gör något för att komma runt det. 
Hälsa, kropp & träning, Mammalivet, Vardagen | | Kommentera |
Upp