Vardagsrörelse i en lista med 19 punkter

Här får ni en lista med vardagsrörelse som jag har börjat applicera i min vardag. Det är givetvis inte så att allt funkar för alla, men det var av såna här listor jag blev inspirerad att ändra tankesätt, kanske kan något inspirera någon annan? 
För att denna listan ska kännas relevant bör utgångspunkten vara att alla former av rörelse är positivt. Att hålla igång kroppen är bland det bästa vi kan göra för både kropp, och själ eftersom det förbättrar vår fysiska hälsa och vårt mående. Ja! Vi mår bättre av rörelse! Sen ska man tänka på sig själv, sina förutsättningar. Är inte till exempel att gå i trapporna inte ett alternativ, skit i det då, gör något annat! 

1. Ta trapporna, skippa hissen. 
2. Ta cykeln till och från jobbet, affären eller var som helst. Låt bilen vara undantaget och cykel eller gång vara huvudregeln.
3. Se trädgårdsarbete eller städning som gratis rörelse. 
4. Den bästa rörelsen är den som blir av. En kvarts promenad hjälper hjärnan att inte stagnera. Ta en lunchpromenad, kvällspromenad eller morgonpromenad på 5,15,45 minuter. 
6. Umgås över en kopp kaffe OCH en promenad, eller simtur, eller kanske tv-spel som går ut på att dansa. 
7. Anpassa din vardagsmotion efter livssituation, ekonomi, din kropp och efter årstid. 
8. Välj motion som är enkelt ibland, och oftast roligt. Det ska ha positiv koppling för din hjärna. 
9. Låna ett barn och åk till ett lekland, nöjespark eller djurpark. Gå på museum eller utställningar = många extra steg. 
10. Om det regnar: välj simhallen framför cafehäng eller ett hemmastyrkepass framför soffhäng... iallafall en stund. 
11. Om du är på gymmet och det känns motigt längre än den första motiga stunden, gör de övningar du tycker är roligast.
12. Att fiska, vara på lekplatsen, och stå upp vid skrivbordet är också vardagsrörelse.
13. Youtube är fyllt av enkla styrkeövningar av alla slag. 
14. Vila när du vilar. 
15. Övergör inte. Ett pass i veckan under lång tid är bättre än fem pass i veckan i tre veckor. Få i första hand in vanan! 
16. Det går att träna utan träningsklocka, hantlar hemma, nya träningsbyxor eller annan utrustning. Ett par skor och sköna kläder är typ det som behövs (och ibland inte ens det). 
17. Dokumentera sånt som funkar, så att du kommer ihåg förändringen när det längre fram motar. 
18. Löpträning: Börja med 1/2 minut jogga, 1/2 minut springa och öka sedan successivt som det känns bra. 
19. Tänk att vardagsrörelse inte är nägot alternativ utan en nödvändighet. 
Hälsa, kropp & träning | |
#1 - - Svägerskan:

Grym lista! Punkt 2 måste jag bli bättre på, det blir höstens mål!

Upp