Potatissallad

Förra helgen gjorde vi potatissallad som (med lite ändringar) kan bli ett gott alternativ under varma dagar i sommar. 

Till 6-8 portioner behöver du:
500 g kokt potatis
Två stora nävar färsk spenat eller annan grön sallad
Ett knippe sparris (och citron om du har)
Ett paket färska salladsärtor
Ett äpple (originalrecept päron)
Ett halvt paket parmesanost (originalrecept ädelost)
En rödlök.
Tre matskedar rostade solroskärnor eller pinjenötter (originalrecept valnötter)
Salt och peppar

Dressing:
En del sötstark senap
En del vitvinsvinäger
Två delar rapsolja
Salt och peppar

Skala och koka potatisen om du inte har lite överbliven potatis. Dela i bitar som är lätta att äta. Bryt av sparrisarna och låt stå i ett glad med vatten en stund (om du har tid). Dela sparrisarna i tre till fyra bitar, stek med lite salt, peppar och några droppar citronsaft över. 
Dela sockerärtorna på mitten. Koka upp vatten och lägg i sockerärtorna. Dra av kastrullen från plattan och låt stå några minuter innan du låter vätskan rinna av. Dela parmesanost och äpplen i små kuber. Hacka löken i ätbar storlek. Rosta pinjenötter eller solroskärnor om du vill. 

Blanda ingredienser till dressingen. Du väljer själv hur mycket dressing du gör. Tar du till exempel en matsked senap ska du ha en matsked vitvinsvinäger och två matskedar olja. 
När du är klar med dressingen tar du fram ett serveringsfat. Lägg salladsbladen i botten, sen potatis, sparris, sockerärtor och rödlök. Strö över äpplena och ringla över dressingen. Sist lägger du på ost och frö/nötter. Jag tror det blir godast till kyckling eller kalkon. 

Vi åt salladen till varmrökt lax och hade då päron istället för äpplen samt valnötter istället för pinjenötter men jag är helt säker på att både pinjenötter och äpple gör sig bättre än vår variant. 
Jag har inte räknat ut kalorier till den här eftersom det beror på hur stora portioner du vill ha, och det beror på hur mycket dressing du vill ha. Håll tillgodo ändå!  (null)

(null)

Mat, recept & kalorier | |
Upp